El Ple ordinari del mes de maig va aprovar la creació de dues comissions redactores, una per elaborar el Reglament d’Usos del Teatre Ateneu i la Sala Cultural Maria Roser Carrau i una altra per modificar el Reglament d’Organització i Funcionament dels Mitjans de Comunicació Municipals. La sessió també va donar llum verda a l’inici d’un expedient sancionador contra la concessionària de la guingueta de la platja “Al Solete” i va aprovar dues mocions relacionades amb la millora de la infraestructura elèctrica del municipi i el suport al col·lectiu de mestres de l’escola pública.
El Ple va començar amb la lectura del manifest del Consell Nacional LGBTI de Catalunya amb motiu del Dia Internacional contra l'LGBTI-fòbia, el passat 17 de maig, com a declaració institucional per defensar els drets de les persones LGBTI+ i combatre qualsevol forma de discriminació, odi o violència.
Seguidament es va aprovar per unanimitat de l’acta de la sessió plenària del 16 d’abril.
Amb els mateixos vots, els 21 del plenari, es va aprovar el compte general de l’exercici 2024, que inclou els comptes anuals consolidats, el qual consta del compte General de l’Ajuntament, el compte General del Patronat Municipal de les Escoles Bressol i els comptes anuals de Vilassar, Societat Municipal de Promocions Urbanes, S.A. Com a dades informatives, el regidor d’Hisenda, Gerard Grau, va informar que aquests comptes anuals consolidats donen un balanç de 69.035.022 euros, un patrimoni net actualment a l’Ajuntament de 47.486.000 euros, amb uns passius d’11.549.000 euros.
El tercer punt de la plenària, corresponent al reconeixement extrajudicial de crèdit de diferents serveis i subministraments, es va aprovar amb els vots a favor tant del govern —Babord, ERC-VdMFutur i els regidors no adscrits Albert Bartrolí, Virginia Gérez i Núria Paricio— com d’una part de l’oposició, formada per Junts Estimem Vilassar i els regidors no adscrits Alfons Núñez i Carla Fernández. L’única abstenció va ser la de la regidora del PP.
Entre els conceptes inclosos en aquest reconeixement hi havia el subministrament de carburant per a la brigada i la policia local corresponent als mesos de febrer i març; el servei d’atenció domiciliària dels mesos de gener, febrer i març; l’estudi de comptes i la dinamització del Mercat Municipal; l’assessorament jurídic de l’OMIC; el manteniment del gestor d’expedients; l’assessorament de Serveis Territorials, i el manteniment de zones enjardinades.
El regidor d’Hisenda va explicar que diversos d’aquests serveis es licitaran al llarg d’aquest any.
Pel que fa al quart punt, es va aprovar per unanimitat la creació de la Comissió redactora del Reglament d’Usos del Teatre Ateneu i la Sala Cultural Maria Roser Carrau. La regidora de Cultura, Marta Rovira, va explicar que l’Ajuntament es va acollir l’any 2024 a una subvenció de la Diputació de Barcelona per elaborar el pla d’usos d’aquests equipaments i que ara es considera necessari disposar d’una normativa pròpia que reguli el funcionament dels espais. La comissió estarà formada per la regidora de Cultura, un representant de cada grup municipal, els regidors no adscrits i personal tècnic municipal.
El cinquè punt, aprovat amb els únics vots en contra de Junts Estimem Vilassar, feia referència a la constitució de la Comissió redactora per modificar el Reglament d’Organització i Funcionament dels Mitjans de Comunicació Municipals, vigent des de l’any 2015. La regidora de Comunicació, Cristina Ribas, va explicar que l’objectiu és actualitzar un reglament que regula la pluralitat, el rigor i la transparència dels mitjans municipals, així com el dret d’accés dels grups polítics als espais de comunicació pública. Segons va explicar, després de deu anys s’han detectat aspectes que cal revisar i diversos grups municipals ja havien plantejat aquesta necessitat. La comissió estarà presidida per la regidora de Comunicació, Cristina Ribas, un representant de cada grup municipal, els regidors no adscrits, i personal tècnic de l’Ajuntament.
La portaveu de Junts Estimem Vilassar, Laura Martínez, va justificar el vot contrari assegurant que la reforma busca donar més presència als regidors no adscrits en els debats de la ràdio municipal. Va recordar que actualment hi ha cinc regidors no adscrits al plenari i va defensar que, segons la normativa, aquests representen únicament la seva persona i no poden actuar com un grup polític. També va criticar que als espais polítics d’opinió del butlletí municipal es visualitzin gràficament com a grups de regidors no adscrits. “És una burla a la llei”, va afirmar.
La regidora de Comunicació va respondre que l’objectiu és actualitzar un reglament que ja té 10 anys i que Junts només s’agafava a aquest part per votar en contra.
Des d’ERC, la portaveu Marta Rovira va acusar Junts d’intentar “fer callar” la veu dels regidors no adscrits i va defensar que la comissió hauria de servir per arribar a consensos. Per la seva part, la regidora del PP, Yolanda Laspalas, es va mostrar d’acord amb els arguments de Junts Estimem Vilassar i va considerar que la modificació respon principalment a la voluntat d’ampliar la presència dels regidors no adscrits als debats de la ràdio.
El sisè punt de la plenària, aprovat per unanimitat, va desestimar el recurs presentat per l’empresa concessionària de la piscina municipal contra la pròrroga forçosa de la concessió. L’acord adoptat aprova mantenir la pròrroga de la gestió actual de la piscina coberta entre el 28 de juny i el 28 de desembre de 2026 mentre des de l’Ajuntament es prepara una nova licitació.
Tot i votar-hi a favor, el regidor de Junts Estimem Vilassar, Eduard Sirvent, va assegurar que el govern havia “perdut un any i dos mesos” en la gestió d’aquest tema i que la pròrroga havia començat amb mal peu amb la concessionària. El regidor de Contractació, Eudald Tenias, va demanar no convertir la qüestió en una “batalla partidista” i va remarcar que hi haurà continuïtat del servei i una nova licitació que vol deixar enrere el sistema de concessió per fer un contracte de servei per tenir una gestió més directa des de l’Ajuntament.
En el setè punt es va aprovar per unanimitat iniciar un expedient sancionador contra l’empresa ALASOMBRANIDEBROMA, S.L., concessionària de la guingueta de la platja “Al Solete”, per diversos incompliments contractuals. El regidor de Platges, Albert Bartrolí, va explicar que la policia local havia aixecat actes d’infracció després de detectar irregularitats durant l’inici de la temporada. Entre aquestes, la celebració d’una festa d’inauguració la nit del 28 al 29 de març, abans de l’inici oficial de temporada, i un concert sense autorització municipal el dia 29 de març, amb vulneracions dels límits horaris i acústics previstos als plecs.
El vuitè punt va aprovar per unanimitat una moció presentada pels regidors no adscrits Carla Fernández i Alfons Núñez per a la millora integral en matèria d’infraestructura elèctrica de Vilassar de Mar. Els regidors van denunciar les reiterades caigudes de subministrament, especialment després dels incidents del 12 de febrer de 2026, i van advertir que aquestes situacions poden posar en risc la seguretat de persones i béns.
Entre els acords de la moció hi ha requerir formalment a l’empresa distribuïdora Endesa Distribución Eléctrica, en aplicació de la Llei 24/2013 del Sector Elèctric i la normativa de qualitat del subministrament, per tal que elabori i executi un pla de millora integral del cablejat i de la infraestructura de distribució al municipi que inclogui diagnosi tècnica, priorització d’actuacions i calendari d’execució; també instar l’empresa a presentar davant l’Ajuntament un informe tècnic detallat de l’estat actual de la xarxa, un pla d’inversió calendaritzat i mesures correctores immediates a les zones i sectors amb major incidència. I finalment, crear una comissió de seguiment tècnic i polític que vetlli pel compliment dels compromisos adquirits.
Per part del govern, el regidor d’Urbanisme, Albert Bartrolí, va explicar diverses actuacions acordades amb Endesa que ja s’havien fet de retirada i substitució de cablejat aeri en diferents carrers del municipi, unes instal·lacions elèctriques -va dir- de molta complexitat. El regidor de Via Pública, Àngel Font, va afegir que l’Ajuntament està renovant els quadres de telegestió de l’enllumenat públic, canviant fanals i coordinant actuacions amb l’empresa Boquet per agilitzar reparacions. També va informar que s’havia mantingut una reunió amb la Direcció General d’Energia i diverses amb Endesa per abordar la problemàtica. Respecte a Endesa, la companyia elèctrica ha previst una inversió fins al 2027 d’uns 4 milions d’euros, entre elles una actuació de substitució de xarxa de mitja tensió i també actuacions en la de baixa tensió per a la supressió de cablejat aeri i instal·lacions directes als domicilis.
En el novè punt, es va aprovar, amb l’única abstenció de la regidora del PP, la moció del grup municipal de Babord de suport al col·lectiu de mestres de l’escola pública.
La moció expressa el suport a les lluites del col·lectiu docent i a les manifestacions que estan portant a terme per aconseguir les condicions laborals que els són imprescindibles per fer la seva tasca educativa. Amb l’aprovació d’aquest punt s’insta al Govern de la Generalitat que destini els recursos humans i materials necessaris per fer possible el desplegament del decret 250/2017 de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu i s’exigeix al govern de la Generalitat que negociï i arribi a un acord amb els docents sobre aquelles mesures laborals, organitzatives i pedagògiques que garanteixin que podran fer l’acció educativa amb els recursos necessaris i les condicions laborals adequades.
La regidora no adscrita, Carla Fernández, tot i votar a favor, va afirmar que a la moció li faltava la mirada local, és a dir, concretar quines necessitats tenen els centres educatius de Vilassar de Mar i posar en valor el paper de l’escola concertada.
La regidora no adscrita, Virginia Gérez, va defensar que és important arribar a un acord estable perquè l’educació pública, va dir, és una inversió col·lectiva de futur.
La regidora del PP, Yolanda Laspalas, que es va abstenir, va recordar que les competències en educació corresponen a la Generalitat i va lamentar que la moció no fes cap referència a l’escola concertada.
Des d’ERC-VdMFutur, la portaveu Marta Rovira va remarcar que l’educació pública és un pilar fonamental d’una societat democràtica perquè promou la igualtat d’oportunitats i l’equitat, i va subratllar també la importància de l’educació de 0 a 3 anys.
Finalment, des de Junts Estimem Vilassar, Núria Pera va afirmar que, per al seu grup, defensar l’educació és defensar tant l’escola pública com la concertada i l’etapa educativa de 0 a 3 anys, i va afegir que en aquesta negociació cal un govern que escolti.
Quant al desè punt, es va donar compte dels decrets de l’alcaldia des del 1275/2026 al 1790/2026.
Pel que fa a l’onzè punt, precs i preguntes de l’oposició al govern:
La regidora no adscrita Carla Fernàndez va interessar-se pels resultats de la campanya sobre els coloms “Si m’estimes, no m’alimentis”. La regidora de Benestar Animal, Virginia Gérez, va respondre que els farà arribar la memòria del 2025 amb totes les dades recollides.
Fernàndez també va preguntar per la presència de tèrmits a l’escola Vaixell Burriac. La regidora d’Educació va explicar que s’hi està aplicant el tractament adequat, tot i que va recordar que aquest tipus d’actuacions no tenen efectes immediats.
El regidor no adscrit Alfons Núñez va preguntar quan estarà operativa la varada de la platja. El regidor de Platges, Albert Bartrolí li va respondre que confia que en uns dies es puguin tramitar les comunicacions als adjudicataris.
També es va preguntar pel retard en la reobertura de l’Hotel d’Entitats després de l’entrada amb força que va malmetre tots els panys de l’equipament. La regidora de Cultura, Marta Rovira, va explicar que el retard es deu a problemes amb l’asseguradora i que finalment serà l’Ajuntament qui assumirà provisionalment la reparació dels panys.
Pel que fa a la reparació de l’ascensor de la Torre d’en Nadal, el regidor de Via Pública, Àngel Font, va explicar que es tracta d’una avaria complexa i que l’empresa encarregada està trigant més del previst, tot i que es continua fent seguiment de la incidència.
Des del PP, Yolanda Laspalas va formular un prec per reparar un fanal tort a la cruïlla del carrer Nou amb el carrer Quatre Camins. El govern va respondre que en prendria nota i revisaria la incidència. També va recordar la necessitat de podar un solar privat, i el regidor d’Urbanisme va assegurar que ja s’havia requerit al propietari que actués.
Per la seva banda, Junts Estimem Vilassar va formular diverses preguntes. Entre elles una sobre l’illa de contenidors situada a la Via Octaviana amb Santa Eulàlia, on els contenidors de resta i orgànica fa setmanes que estan oberts. La regidora de Medi Ambient, Agnès Salat, va explicar que s’està treballant amb l’empresa per solucionar el problema. També van preguntar si ja existeix un contracte de manteniment dels ascensors municipals, qüestió a la qual el regidor de Via Pública va respondre que no.
Junts Estimem Vilassar també va reiterar les queixes pels dies que l’Hotel d’Entitats porta tancat, una situació que, segons van denunciar, perjudica especialment l’entitat VilassArt i les persones que hi fan classes i tallers. A més, van preguntar per què el personatge del Pigat no apareix al cartell de la Festa Major. La regidora de Festes Populars va respondre que enguany els protagonistes del cartell són els capgrossos i va remarcar que no hi ha hagut cap intencionalitat en el fet que el Pigat no hi aparegui. També van formular diferents qüestions sobre la subvenció per a la reforma del camp de futbol Ona Batlle, la licitació del servei de bar del pavelló Paco Martin i la concessió del bar del Centre Cívic, que finalitza aquest mes de maig.
Finalment, en el torn obert al públic, un pare en representació de famílies d’I1 de la Bressoleta de l’avinguda Montevideo va demanar al govern mantenir els tres grups d’I2 el curs vinent després que en una reunió amb l’Ajuntament s’informés que es podrien reduir de 3 a 2. La regidora d’Educació va explicar que la decisió dependrà del resultat final de les preinscripcions.
Una altra veïna va preguntar per la construcció de la futura rampa entre els carrers Narcís Monturiol i Eduard Ferrés, a l’alçada de la plaça Andreu Teixidó. La regidora de Mobilitat, Agnès Salat, va assegurar que el projecte està redactat i que les obres es licitaran aquest any.